Nowe zgody marketingowe – co się zmieniło?

 

9 sierpnia 2024 r. w Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa z dnia 12.07.2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej („Ustawa”). Większość jej przepisów zaczęła obowiązywać 10 listopada 2024 r.

Mówi się, że ustawa uprościła dotychczasowe regulacje, uchylając w całości przepisy Prawa Telekomunikacyjnego oraz zastępując art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, co w praktyce oznacza bardziej spójne i jednolite podejście do zgód marketingowych koniecznych w marketingu mailowym lub telefonicznym.

Czy na pewno jest prościej? Przyjrzyjmy się zatem nowym regulacjom.

Zgodnie z nowym prawem (art. 398 Ustawy), do przekazywania informacji handlowej, w tym marketingu bezpośredniego, przy użyciu automatycznych systemów wywołujących oraz urządzeń telekomunikacyjnych, wymagana będzie jedna zgoda, spełniająca wymogi wskazane przez RODO.

Nowy przepis zatytułowany został „Ochrona przed marketingiem bezpośrednim oraz przesyłaniem niezamówionych informacji handlowych” i brzmi tak:

Zakazane jest używanie:

1) automatycznych systemów wywołujących,

2) telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, w szczególności w ramach korzystania z usług komunikacji interpersonalnej

– do celów przesyłania informacji handlowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną […], w tym marketingu bezpośredniego, do abonenta lub użytkownika końcowego, chyba że uprzednio wyraził on na to zgodę.

Czyli zakazane jest:

  • wysyłanie niezamówionych informacji handlowych i marketingowych, głównie pocztą elektroniczną (spam), ale również telefonicznie oraz przez inne formy automatycznych systemów wywołujących;
  • wysyłanie informacji handlowych, w tym marketingu bezpośredniego do klientów, którzy przy okazji współpracy z przedsiębiorcą przekazali mu adres swojej poczty elektronicznej, czy numer telefonu, ale do celów związanych z realizacją współpracy, a nie w celach marketingowych.

Wcześniej, tj. przed zmianami, w komunikacji mailowej, zakazane było wyłącznie  przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Natomiast marketing usług własnych regulowało nam RODO.

Kogo dotyczy ten zakaz, tj. do kogo bez uprzedniej zgody nie wolno nam wysłać informacji?

Zakaz dotyczy przekazów adresowanych do konkretnego odbiorcy:

– abonenta lub

– użytkownika końcowego.

Ustalenie, czy informacja jest przesyłana do abonenta lub użytkownika końcowego, wymaga analizy informacji adresowej wykorzystanej przy przesyłaniu informacji. Oznaczenie może wykorzystywać dowolny numer lub indywidualny adres elektroniczny stosowany w komunikacji elektronicznej. Nie jest przy tym konieczne, aby na podstawie informacji adresowej można było ustalić dane identyfikujące osobę fizyczną lub inny podmiot, wystarczające jest oznaczenie takiego odbiorcy w sposób pozwalający na odróżnienie go od innych adresatów.

Odbiorca powinien być użytkownikiem końcowym lub abonentem. Definicja użytkownika końcowego  (art. 2 pkt 86 Ustawy) wskazuje, że użytkownik końcowy to podmiot korzystający z publicznie dostępnej usługi komunikacji elektronicznej lub żądający świadczenia takiej usługi, dla zaspokojenia własnych potrzeb. Drugim podmiotem chronionym jest abonent (zdefiniowany w art. 2 pkt 1 Ustawy), czyli użytkownik będący stroną umowy o świadczenie usług komunikacji elektronicznej z dostawcą tych usług.

Co bardzo istotne, nowe przepisy dotyczą również marketingu w relacji B2B. Przesyłanie informacji handlowej, w tym prowadzenie marketingu bezpośredniego za pomocą telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących, jest dopuszczalne tylko na podstawie uprzedniej zgody użytkownika końcowego lub abonenta. Dotyczy to zarówno użytkowników końcowych będących osobami fizycznymi, jak i jednostkami organizacyjnymi.

Wcześniej, ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, która regulowała „marketing mailowy” mówiła o oznaczonym odbiorcy będącym osobą fizyczną.  Nie wyłączało to z tego katalogu przedsiębiorców, ale wyłączało jednak zawsze dane kontaktowe osób prawnych.

Czym jest informacja handlowa i marketing bezpośredni?

Zgodnie z definicją ustawową, informacją handlową jest każda informacja przeznaczona bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy […], z wyłączeniem informacji umożliwiającej porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej z określoną osobą oraz informacji o towarach i usługach niesłużącej osiągnięciu efektu handlowego pożądanego przez podmiot, który zleca jej rozpowszechnianie, w szczególności bez wynagrodzenia lub innych korzyści od producentów, sprzedawców i świadczących usługi. Czyli, informacja handlowa obejmuje wszelkie przekazy promujące towary, usługi lub przedsiębiorcę, a nie obejmuje informacji umożliwiającej nawiązanie komunikacji elektronicznej oraz informacji, które nie służą wywołaniu efektu handlowego.

Natomiast marketing bezpośredni to działalność polegająca na dostarczaniu bezpośrednio klientom informacji lub propozycji dotyczących sprzedaży towarów i usług poprzez różne kanały komunikowania. Marketing bezpośredni jest jednym z rodzajów działalności określanej jako przekaz informacji handlowej. Istotą marketingu bezpośredniego jest dostarczanie informacji o możliwości nabycia towarów lub usług oraz składanie potencjalnym klientom propozycji zawarcia umowy. Pojęcie to obejmuje wszelkie formy reklamy i promocji, w ramach których materiały o takiej zawartości kierowane są bezpośrednio do zidentyfikowanego podmiotu lub podmiotów przy użyciu usług łączności elektronicznej. Poza oferowaniem produktów i usług w celach komercyjnych, pojęcie to obejmować może również promowanie celów pozagospodarczych.

PODSUMOWANIE

A można w skrócie? Można!

Nie wolno nam:

  • wysyłać informacji handlowych, w tym prowadzić marketingu bezpośredniego, ani mailowo, ani telefonicznie, bez uprzedniej zgody odbiorcy; to co nie jest informacją handlową lub przejawem marketingu bezpośredniego, jest dozwolone;
  • powyższe dotyczy nie tylko nowych, potencjalnych klientów/kontrahentów, ale również tych, których dane kontaktowe pozyskaliśmy już w związku ze współpracą

Przykład:

  1. wysyłka maila z informacją o promocji na produkt z naszej oferty – NIE
  2. newsletter – NIE
  3. mail z życzeniami świątecznymi – TAK
  • odbiorcą może być zarówno osoba fizyczna (konsument, ale też przedsiębiorca), jak i jednostka organizacyjna; decydujące jest oznaczenie takiego odbiorcy w sposób pozwalający na odróżnienie go od innych adresatów

Przykład:

  1. wysyłka informacji handlowej na adres e-mail podany przez konkretną osobę / który możemy przypisać do konkretnej osoby, np. klienta będącego osobą fizyczną lub konkretnego pracownika naszego kontrahenta – NIE;
  • dotyczy to także sytuacji, gdy adres nie zawiera imienia czy nazwiska, ale brzmi: pszczółkamaja@…
  1. wysyłka informacji na adres udostępniony na stronie www jednostki organizacyjnej, nie przypisany do konkretnego odbiorcy, np. biuro@… – TAK

 

Jak odebrać zgodę i co ze zgodami zebranymi dotychczas?

Zapraszam do śledzenia kolejnych wpisów!