Jak skutecznie odebrać nowe zgody marketingowe?
Jak wiadomo (choćby z poprzedniego wpisu), od listopada 2024 r. mamy nowe regulacje dotyczące zgód marketingowych. Dla przypomnienia – zgody podmiotu danych (np. klienta czy potencjalnego klienta) potrzebujemy na wysyłanie informacji handlowych i marketingowych, głównie pocztą elektroniczną (spam), ale również telefonicznie oraz przez inne formy automatycznych systemów wywołujących.
Jak odebrać taką zgodę?
Nowa ustawa (Prawo komunikacji elektronicznej) nie zmienia zasad zbierania zgód, które nadal muszą być:
- dobrowolne i świadome,
- jednoznaczne – wskazujące cel, kanał komunikacji (np. telefon, SMS, e-mail) oraz podmiot, na rzecz którego zgoda jest udzielana
- konkretne – wymagane będzie uzyskanie odpowiedniej zgody na każdy kanał komunikacji.
Co to znaczy?
Po pierwsze, od wyrażenia zgody nie możemy uzależniać wykonania usługi. Jeśli ktoś musiałby wyrazić zgodę marketingową, np. żeby móc dokonać zakupów w sklepie internetowym (przypominam tu dawny wpis Wymuszona zgoda marketingowa a przetwarzanie danych osobowych), taka zgoda nie byłaby dobrowolna, bo powstałaby sytuacja „albo się zgodzisz, albo nie kupisz”. Zgoda musi wyraźnie wskazywać cel oraz kanał komunikacji (np. telefon, SMS, e-mail). Co bardzo istotne, wymagane jest uzyskanie odpowiedniej zgody na każdy kanał komunikacji z osobna. Nie oznacza to oczywiście, że trzeba tworzyć kilka dokumentów zgody, ważne, żeby dało się ją wyrazić na wybrane cele i sposoby komunikacji. Można zastosować np. osobne okienka wyboru (check-boxy). Wcale też nie trzeba (chociaż oczywiście można) posługiwać się formułką „wyrażam zgodę”. Sposobów na przygotowanie odpowiedniej treści jest wiele, najważniejsze, żeby posługiwać się prostym językiem, dzięki któremu podmiot danych faktycznie zrozumie, na co się zgadza. Nie trzeba powoływać przepisów, istotne, żeby znal je administrator, który chce odebrać zgodę. Bardzo ważne jest także, aby samą zgodę wyodrębnić od innych treści. Absolutnie nie można jej wplatać w treść regulaminu, umowy, czy polityki prywatności.
PRZYKŁAD:
Czy chcesz otrzymywać od nas informacje o aktualnych promocjach oraz nowych usługach w naszej ofercie?
Jeśli tak, zaznacz poniżej wybrany przez siebie sposób komunikacji. Możesz wybrać i zaznaczyć tylko jeden lub wszystkie. Jeśli nie jesteś zainteresowany otrzymywaniem takich informacji, pozostaw pola bez zaznaczenia. Wybór należy do Ciebie.
o na podany adres mailowy
o na podany numer telefonu – w formie sms-a
o na podany numer telefonu – w formie połączenia telefonicznego
Co ze zgodami zebranymi dotychczas?
Jeżeli spełniają standardy ustawy Prawo komunikacji elektronicznej oraz RODO, nadal będą mogły stanowić podstawę prowadzenia komunikacji marketingowej. Konieczne jest zatem sprawdzenie poprawności stosowanych zgód. Taka weryfikacja powinna obejmować nie tylko ich treść, ale też sposób zbierania. Każdy administrator powinien też sprawdzić poprawność wypełnienia obowiązków informacyjnych, czyli:
– czy przed zebraniem danych osobowych przekazał wymagane przez RODO informacje na temat ich przetwarzania
– czy poinformował o dobrowolności wyrażenia zgody
– czy poinformował o możliwości i sposobie jej odwołania (który to sposób powinien być równie łaty, jak samo wyrażenie zgody).
Sprawdźmy zatem poprawność stosowanych zgód, bo nawet mały błąd może spowodować, że będą nieskuteczne! A w takim przypadku, będziemy przetwarzać dane bez wymaganej podstawy prawnej.
Zapraszam do śledzenia kolejnych wpisów!